skip to Main Content

Sporten voor een fit, slank, gezond, sterk lichaam

Een fit, slank, gezond, sterk lichaam wordt als het ideale gezien in onze samenleving, maar velen zijn onder de indruk dat zo een lichaam voldoet aan onrealistische verwachtingen. Volgens hen is een slank, gezond en sterk lichaam een product van 24 uur per dag trainen en het bewerken van foto’s. Wat veel mensen niet door hebben is dat een fit, slank, gezond en sterk lichaam gemakkelijk te bereiken is door middel van een krachtige tool: sporten. Wil jij weten hoe sporten je kan helpen om een fit, slank, sterk en bovenal gezond lichaam te krijgen? Lees maar verder.

Een fit, slank, gezond, sterk lichaam wordt als het ideale gezien in onze samenleving, maar velen zijn onder de indruk dat zo een lichaam voldoet aan onrealistische verwachtingen. Volgens hen is een slank, gezond en sterk lichaam een product van 24 uur per dag trainen en het bewerken van foto’s. Wat veel mensen niet door hebben is dat een fit, slank, gezond en sterk lichaam gemakkelijk te bereiken is door middel van een krachtige tool: sporten. Wil jij weten hoe sporten je kan helpen om een fit, slank, sterk en bovenal gezond lichaam te krijgen? Lees maar verder.

Voordelen

Sporten kan een enorm effect hebben op jouw lichaam, je gezondheid en je dagelijks leven. Behalve het feit dat sporten je een spannende routine geeft, geeft het je ook een fit, slank, gezond en sterk lichaam. Wat houdt sporten nou eigenlijk in? Sporten bestaat uit verschillende fysische oefeningen waarbij kracht, vaardigheid, coördinatie en inzicht een grote rol spelen. Sporten brengt verschillende voordelen met zich mee zoals het verbeteren van je hartfunctie, het regelen van je bloedsuikerspiegel en het verminderen van stress. Doktoren raden een ieder aan om regelmatig te sporten, dus hieruit kunnen we concluderen dat de voordelen van sporten worden ondersteund door de wetenschap.

Gezondheid

Veel mensen sporten, omdat zij een fit, slank en sterk lichaam willen hebben en vaak genoeg wordt de gezondheidsaspect van sporten over het hoofd gezien. Het probleem hier is de mentaliteit van mensen die niet focussen op hun gezondheid. Er is niets verkeerd met een slank, fit en sterk lichaam willen, maar mensen moeten de nadruk leggen op een gezond lichaam, zodat zij kunnen genieten van een betere quality of life. Het gevolg van een gezond lichaam is een fit, slank en sterk lichaam, dus je kan zien dat een verandering in mentaliteit ervoor kan zorgen dat jij jouw doelen op een gezondere manier bereikt.

Obesitas

Een van de obstakels die mensen belemmert bij het bereiken van een gezond lichaam is obesitas oftewel zwaarlijvigheid. Overgewicht zijn is al heel lang een probleem geweest en nu dat wij leven in een wereld waar suikerproducten en ongezonde voeding zo makkelijk verkrijgbaar zijn, is het probleem van zwaarlijvigheid groter dan ooit. Wereldwijd is het aantal mensen die lijden aan zwaarlijvigheid gaan verdrievoudigen sinds het jaar 1975. In cijfers geplaatst zijn ongeveer 2 miljard mensen overgewicht, waarvan ongeveer 650 miljoen mensen lijden aan obesitas of zwaarlijvigheid. Deze cijfers zijn schokkend en er moet wat eraan gedaan worden. Het eenvoudigste manier waarop men zwaarlijvigheid kan verminderen is door te sporten. Door sporten kunnen mensen die overgewicht zijn ervoor zorgen dat zij met elke oefening een stapje dichter zijn bij een gezond lichaam, wat uiteindelijk kan leiden tot een fit en sterk lichaam.

Cholesterol

Zwaarlijvigheid kan als gevolg van een hoge cholesterolgehalte ontstaan. Sporten helpt hiertegen door jouw cholesterolgehalte onder controle te houden. Cholesterol is nodig om gezonde cellen te bouwen, maar een hoge cholesterolgehalte kan ervoor zorgen dat de kans op hartaandoeningen verhoogd wordt. Veel onderzoeken hebben bewezen dat mensen die regelmatig sporten en bewegen een lagere cholesterolgehalte hebben vergeleken met mensen die niet sporten of bewegen. Een hoge cholesterolgehalte zorgt ervoor dat jij ziektes kan krijgen die je eerder moe maken, dus sporten helpt zo ook bij het verbeteren van je conditie.

Tot slot

Mensen die sporten zijn in het algemeen veel gezonder dan mensen die niet sporten en een gezond lichaam leidt tot een fit, slank en sterk lichaam. Als het jouw doel is om zo een lichaam te hebben dan moet jij zo snel mogelijk beginnen met sporten, zodat je zo snel mogelijk resultaten behaald, maar natuurlijk moet je de nadruk leggen op je gezondheid. Wij hopen dat dit artikel jouw heeft gemotiveerd om te sporten, zodat jij ook een fit, slank, gezond en sterk lichaam kan krijgen.

De 7 beste eettips voor hardlopers

Iedereen die capabel is om te wandelen, kan ook hardlopen. Hardlopen is dus geschikt voor bijna elke persoon. Er zijn verschillende voordelen verbonden aan het hardlopen zoals het versterken van je lichaam, afslanken, en het verminderen van risico’s op kanker. Hardlopen is duidelijk een goede hobby voor een gezonde levensstijl, maar deze hobby vereist ook dat jij gezond eet. Wat kunnen hardlopers eten om het beste te krijgen uit hun hardlopen? Jij kan verder lezen om meer te weten daarover.

Eet voordat je rent

Je lichaam kan je vergelijken met een auto en wat hebben auto’s nodig om ze te laten rijden? Brandstof. Voedsel is brandstof voor de mens. Voedsel geeft je energie en deze energie maakt het mogelijk dat je kan rennen. Dat is een simpel concept en het is nog simpeler om toe te passen. Mensen die rennen zonder eten in hun maag worden sneller moe vergeleken met mensen die hebben gegeten voordat ze rennen. Een goede regel is om ervoor te zorgen dat je twee tot drie uren voordat je gaat rennen een maaltijd hebt gegeten.

Drink water

Water drinken zorgt ervoor dat je gehydrateerd bent, maar veel mensen passen dit niet toe in hun dagelijks leven. Het is van enorm belang dat een ieder genoeg water drinkt en vooral mensen die in een gebied met koud weer wonen moeten daarvoor zorgen. Dagelijks genoeg water drinken moet een van je top prioriteiten zijn bij het hardlopen. Zorg ervoor dat je gehydrateerd bent voordat je begint met rennen. Om een indicatie te krijgen van hoe gehydrateerd jij bent kan je kijken naar de kleur van jouw urine. Hierbij bestaat de regel dat je voldoende gehydrateerd bent indien jouw urine bleek geel is. Indien je opmerkt dat je urine donkergeel is, ben je niet genoeg gehydrateerd en rennen is dan niet aangeraden.

Niet te veel eten

Mensen gaan vaak ervan uit dat hardlopers kunnen eten wat zij willen, maar dat is helemaal niet zo. Bij het hardlopen is het belangrijk om de hoeveelheid calorieën die je inneemt in balans te brengen met de hoeveelheid calorieën die je verbrandt. Te veel eten is geen goed idee tenzij je een competitieve eter bent en aangezien je dit artikel leest is de kans klein dat dat het geval is. Zorg dus ervoor dat je niet te veel eet voordat je begint met rennen.

Eet meer koolhydraten

Koolhydraten spelen een grote rol als brandstof voor hardlopers en daarom zijn groenten, fruit, melkproducten en volkoren een belangrijk deel van het dieet van hardlopers. Koolhydraten die tijdens het hardlopen worden gegeten, gecombineerd met koolhydraten die zijn opgeslagen in de spieren en de lever helpen hardlopers bij het hoog houden van hun energieniveaus. Bovendien zorgen ze ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet daalt. Koolhydraten zijn dus de beste vrienden van hardlopers.

Eet gezonde snacks

Niemand kan leven zonder snacks en voor hardlopers geldt dat dubbel. Snacks worden vaak geassocieerd met ongezonde eetgewoonten (denk maar aan chips), maar snacks kunnen ook erg gezond zijn. Er zijn een heleboel artikelen online over gezonde snacks, dus wij raden je aan om die een kijkje te geven.

Drink chocolademelk

Na het rennen kunnen de meeste mensen niet direct eten. Recente onderzoekingen hebben bewezen dat chocolademelk dat gedronken wordt na het hardlopen hetzelfde effect heeft als Gatorade, een van de bekendste sportdranken. Dit komt doordat de verhouding tussen koolhydraten en eiwitten in chocolademelk bijna hetzelfde is als bij Gatorade.

Wees saai

Van nieuwe etenswaren genieten is een plezier voor een ieder, maar voor hardlopers kan dat best wel een uitdaging zijn. Veel hardlopers zorgen ervoor dat zij geen nieuwe etenswaren proberen voordat zij rennen. Zij willen namelijk ervoor zorgen dat ze krampen voorkomen en tegelijkertijd brandstoffen en mineralen onderhouden.

Tot slot

Dat waren de zeven beste eettips voor hardlopers die wij hebben goedgekeurd. Wij hopen dat jij het informatief vond en bovenal hebt genoten. Deze tips kan jij als hardloper zelf toepassen en jouw prestaties verbeteren en wij willen je daarbij graag helpen.

Beweging

Gezonde lichaamsbeweging voor ouderen

 “Een gezonde geest in een gezond lichaam”, een goed streven voor zowel jong als oud. De jonge generatie komt via school en allerlei buitenschoolse activiteiten makkelijk in contact met allerlei vormen van lichaamsbeweging. De daaropvolgende generatie maakt graag en veelvuldig gebruik van fitnesscentra en swingende varianten zoals Zumba. De oudere generatie daarentegen, weet vaak niet wat ze nog kan of mag doen om in beweging te blijven. Toch is ook voor hen van groot belang om actief te blijven door te kiezen voor een van de vele mogelijkheden.

Je lichaam in conditie houden

Bij het ouder worden (we hebben het nu over een leeftijd vanaf 65 jaar) zal het lichaam een aantal belangrijke veranderingen ondergaan. Spiermassa, snelheid en lenigheid nemen af, het reactievermogen wordt kleiner en er treedt een langzamere stofwisseling op. Deze veranderingen kan je niet tegenhouden, maar je kan ze wel aanzienlijk vertragen door er voor te zorgen dat je lichaam in beweging blijft.

Tip: https://be-slank.nl/blog/2021/10/17/sirtfood-dieet-ervaringen/ 

Voordelen van training voor ouderen

Iedere vorm van training en lichaamsbeweging heeft een rechtstreeks positief gevolg voor het in conditie houden van het lichaam. Naast een algemeen gezonder en gelukkiger gevoel, stellen we nog een aantal positieve effecten vast:

– verhoogde weerstand tegen ziekten

– verlaging van de bloeddruk en de hartslag in rust

– minder kans op botontkalking door sterke(re) spieren en gewrichten

– minder last van stijfheid door lenige(re) pezen, spieren en gewrichten

– een positiever zelfbeeld en meer zelfvertrouwen

Ondanks alle positieve effecten van lichaamsbeweging mag op geen enkel moment uit het oog worden verloren dat het lichaam van een oudere kwetsbaarder is en daardoor ook gevoeliger voor blessures. Een verantwoorde en goed georganiseerde vorm van training is dan ook van groot belang. Je kan je hierin best laten begeleiden door je huisarts of een sportarts.

Tip: https://be-slank.nl/blog/2021/10/17/new-fysic-dieet/ 

Vormen van lichaamsbeweging voor ouderen

Naast de algemene lichaamstraining met fitnessapparaten zijn er nog heel wat andere mogelijkheden om een ouder lichaam in conditie te houden. Het is immers niet voor iedereen mogelijk om nog zware fysieke inspanningen te doen. Heel wat senioren halen dan ook de nodige energie uit zwemmen, wandelen of fietsen. 

Veelal wordt dit in een groep gedaan, wat niet alleen een positief effect heeft op de lichamelijke conditie, maar ook tot een sterke sociale verbondenheid leidt. Zo kan een 65-plusser niet alleen werken aan een gezonde geest in een gezond lichaam, maar ook aan een algemeen gevoel van welbehagen.…

Specerijen

Smaak verrijkende specerijen en kruiden

Koken met specerijen en kruiden vermindert niet alleen de drang om met zout te schudden, maar versterkt ook de smaak en geeft diepte aan een aantal gerechten. Van piment tot kurkuma, ontdek 12 verschillende specerijen en kruiden en hoe je ze kunt gebruiken!

1. Piment

Piment lijkt op de smaken van kaneel, kruidnagel, nootmuskaat en peper. Gemalen of in zijn geheel gebruikt, brengt piment zowel desserts als hartige gerechten op smaak, en is het een belangrijk ingrediënt in gekruide cider en Jamaicaanse jerk chicken.

2. Basilicum

Basilicum heeft een zoet en aards aroma en is een van de meest gebruikte kruiden in de keuken. Het kruid komt ook tot zijn recht in pesto en past goed bij een aantal vleesgerechten, groenten en soepen.

3. Kardemom

Kardemom is een specerij die wordt beschreven als sterk en scherp, met lichte noten van citroen en munt. Voor de meest verse smaak koop je best hele kardemompeulen in plaats van gemalen, zodat de natuurlijke essentiële oliën bewaard blijven. Vind hier meer dan 30 kardemom recepten.

4. Cayennepeper

Cayennepeper, afkomstig van een hete chilipeper, geeft pit aan een aantal gerechten. Van honing sesam vis taco’s tot Cajun pretzels, probeer een van deze 15 geweldige dingen die je kunt maken met cayennepeper.

Tip: Natural Spices – Kruiden en specerijen specialist

5. Cilantro

Je kunt er van houden of het haten, omdat onderzoek suggereert dat de genen waarmee je geboren bent kunnen bepalen welke smaak je waarneemt van koriander. Terwijl sommigen het toeschrijven aan de smaak van soep, beschrijven anderen die ervan genieten het als een milde smakende peterselie met een citrus schil. De delicate blaadjes kunnen rauw worden gegeten of aan het einde van het koken worden toegevoegd. Ze passen goed bij Mexicaanse gerechten, vis, soepen en salades.

6. Kaneel

Kaneel wordt omschreven als houtig en zoet en staat vooral bekend om zijn warme bijdrage in een aantal gekruide desserts en ontbijtgerechten, waaronder dit kaneel-appelpannenkoek recept. Kaneel kan echter ook dubbele diensten bewijzen in hartige gerechten in gestoofde gerechten en soepen die hier verder worden beschreven.

7. Bieslook

Bieslook is verwant aan knoflook, sjalot, prei en sint-jakobsschelpen en wordt vaak verward met groene uien en sint-jakobsschelpen. Bieslook onderscheidt zich door zijn zeer slanke, ronde steel, maar garneert ook frisse groene salades, gebakken aardappelen, romige aardappelsalade, gevulde eieren, en kan worden toegevoegd aan boters, azijnen, en sauzen voor extra smaakdiepte.

8. Kruidnagels

Kruidnagels geven een aromatische smaak aan een aantal gerechten, onder andere om vlees, curry’s, marinades, samen met appels en peren te verbeteren. Het kruid is vooral bekend om zijn gebruik in pompoentaart, waaronder minitaartjes met eenvoudige ingrediënten om een heerlijke glutenvrije, hartgezonde variatie te creëren!

9. Komijn

Of het nu in zijn geheel of gemalen wordt bereid, komijn is een bloeiende plant waarvan de zaden aan keukens worden toegevoegd. De nootachtige smaak wordt veel gebruikt in curry recepten, omdat kerriepoeder meestal bestaat uit kerrieblaadjes, koriander, kurkuma, en komijn. Voor een Thaise draai aan een Thanksgiving-klassieker, geef deze pompoencurry met garnalen recept een poging!

10. Dille

De groene blaadjes worden vaak gebruikt in soepen, stoofschotels en bij het inmaken, vandaar “dille pickles”. Vind hier acht smaakvolle recepten om een bos dille te gebruiken, waaronder gegrilde wortelen met citroen en dille, courgette met yoghurt-dillesaus, en gouden quinoa salade met citroen, dille, en avocado!

Tip: Online Viskruiden Kopen | Natuurlijke Kruiden voor Visgerechten

11. Knoflook

Van knoflookpoeder gebruikt om deze gegrilde kip met geroosterde knoflook velouté saus op smaak te brengen tot de hele knoflookkop in deze geroosterde knoflook hummus in komkommer cups, de scherpe en sterke smaken van knoflook bieden gedurfde smaken aan tal van gerechten.

12. Gember

De wortel of stengel van de gemberplant wordt vaak vers, gedroogd, en in olie- of poedervorm geconsumeerd. De scherpe en kruidige smaak past vaak in de Chinese keuken, wordt aanbevolen om het gehemelte te reinigen en wordt gebruikt in kruidenthee.…

Wat is de werking van cafeïne voor je lichaam?

Cafeïne is een natuurlijk stimulerend middel dat voorkomt in de lichamen van een heleboel mensen die afhankelijk zijn van ervan om wakker te worden en wakker te blijven. Deze mensen krijgen cafeïne  in hun systeem door middel van producten zoals koffie, thee, chocola, energie dranken en nog veel meer. Natuurlijke producten die cafeïne bevatten zijn koffiebonen, theebladeren en cacaobonen, maar cafeïne kan ook synthetisch geproduceerd worden. Dit ingrediënt is een van de meest gebruikte ingrediënten in de wereld. We zien vaak dat mensen regelmatig koffie en andere cafeïne producten gebruiken, maar wat voor werking heeft cafeïne voor je lichaam nou? Lees verder om dat te weten.

Hoe werkt cafeïne ?

Om te weten wat voor werking cafeïne heeft voor je lichaam moet je eerst weten hoe het werkt. Cafeïne is een middel dat alertheid verbetert. Zulke middelen zijn meer bekend als stimulerende middelen. Cafeïne werkt door adenosinereceptoren in je lichaam te blokkeren. Adenosine is een stof dat slaperigheid stimuleert, dus zo zien we dat cafeïne je uit je je slaap houdt. cafeïne werkt best wel snel in je lichaam. Binnen een half uur tot een uur kan cafeïne piekniveaus bereiken in jouw systeem. Het duurt ongeveer drie tot vijf uren voordat de helft van de cafeïne verwijderd wordt in je lichaam en de rest kan voor een lange tijd in je systeem blijven.

De helft van de cafeïne consumptie in de wereld is te danken aan koffie. Van de rest is thee goed voor ongeveer 43 procent van de cafeïne consumptie.

Positieve effecten

Cafeïne kan een positieve effect hebben op je reactietijd, humeur en mentale prestaties als je een normale dosis van 50 mg tot 200mg inneemt. In onze samenleving komt het vaker voor dat veel mensen, vooral jongeren, een slecht humeur hebben en daardoor minder goede mentale prestaties opleveren. Cafeïne kan ons hierbij dus enorm helpen.

Negatieve effecten

Cafeïne kan een verstorend effect hebben op je slaap. Het meest duidelijk effect van het middel is dat het je moeite kan geven met slaap. Er is ook bewijs dat cafeïne de timing van je biologische klok kan vertragen. Al deze effecten zullen je slaaptijd over het algemeen verkorten. De hoeveelheid diepe slaap kan ook verminderd worden met als gevolg dat de kwaliteit van de slaap die je krijgt verminderd wordt. Vrouwen die regelmatig cafeïne gebruiken kunnen ook complicaties ervaren tijdens de zwangerschap.

Bij het innemen van veel hogere doses kan het voorkomen dat mensen last krijgen van de volgende verschijnselen: diarree, zweten, misselijkheid, spiertrillingen en een verhoogde ademhalingsfrequentie. Wanneer je stopt met het innemen van cafeïne na een periode van regelmatig gebruik kan je ontwenningsverschijnselen ervaren waarbij je te maken kan hebben met hoofdpijn, slecht humeur en lage energieniveaus.

Je merkt op dat de negatieve effecten van cafeïne ruimschoots opwegen tegen de positieve effecten, maar het is belangrijk om te weten dat veel van de negatieve effecten pas optreden bij overmatig gebruik van cafeïne . Degenen die normale doses van cafeïne gebruiken zullen niet te maken hebben met alle negatieve effecten.

Het stimulerend effect van cafeïne versnelt de hartslag. De hartslag wordt sterk beïnvloed door cafeïne bij een dosis van 400 mg. Dit kunnen we vergelijken met ongeveer vier kopjes koffie. De meeste mensen die regelmatig cafeïne gebruiken zullen geen ernstige last hebben van dit verschijnsel, maar voor mensen die vatbaar zijn voor angst vormt dit wel een probleem, aangezien het versnellen van de hartslag de kans op paniekreacties kan vergroten. Dit komt doordat cafeïne angst verhoogt. Mensen die paniekreacties ervaren moeten letten op hun consumptie van cafeïne, omdat zij dan een grotere kans hebben op een hartaanval.

Tot slot

Nu beschik jij over genoeg informatie omtrent cafeïne en wat voor werking het heeft voor je lichaam. Voor ons is het belangrijk dat een ieder gezond blijft en een manier waarop mensen op hun gezondheid kunnen letten is door hun cafeïne gebruik te reguleren. Wij hopen dat jij hebt genoten van dit artikel en dat jij door onze website gemotiveerd raakt om gezonder te leven.

Back To Top